Poradnik dla wrzucających prace

Każdy użytkownik proszony jest o zapoznanie się z regulaminem

Moderatorzy: Miryoku, kociara81, Preity

Awatar użytkownika
Miryoku
junior admin
Posty: 1190
Rejestracja: 18 mar 2010, 14:04
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Poradnik dla wrzucających prace

Postautor: Miryoku » 23 paź 2012, 22:08

Oto poradnik dla wrzucających prace. Warto wziąć nasze rady pod uwagę, choć nie jest to konieczne. Jeśli macie jakieś uwagi dotyczące poradnika, chcielibyście coś dodać lub zmienić, piszcie do autorek poradnika: Miryoku lub Hermi Ten poradnik jest dla Was i chcemy, żeby był tworzony wspólnie.


Uwagi ogólne

Zanim wrzucisz tekst, przede wszystkim przeczytaj Regulamin umieszczania prac. Dowiesz się tutaj, jakie warunki musi spełniać utwór publikowany na Forum.

Rozdziały Twojego utworu powinny mieć minimum trzy strony, ale lepiej, by były dłuższe. Taki rozdział czyta się lepiej niż króciutki fragment, a poza tym czytelnikowi łatwiej wyrobić sobie zdanie na temat tego, co czyta, i napisać komentarz.

Tytuł
Jest ważny. Zanim czytelnik zapozna się z tekstem, najpierw poznaje tytuł. Niedopuszczalne są więc takie tytuły jak „Opowiadanko” czy „Mój fanfik”, nawet jeśli to tylko wersja robocza tytułu i zamierzacie go zmienić. Tytuł musi zaciekawić i jednocześnie pasować do treści tekstu.

Nota odautorska
Podobnie jak tytuł nota odautorska poprzedza tekst właściwy. „Regulamin umieszczania prac” jasno określa elementy niezbędne czytelnikowi do zrozumienia, co właściwie przeczyta. W nocie odautorskiej można dodać to, czego regulamin nie uwzględnia, a uważamy za ważne. Nota powinna być możliwie zwięzła i konkretna, ma dwa cele: zachęcenie do przeczytania tekstu i udzielenie informacji. Powinna znajdować się przed tekstem właściwym, nie w środku ani nie na końcu. Dobrze by było, gdyby odróżniała się nieco od tekstu właściwego – można na przykład napisać ją kursywą.

Zdecydowanie unikaj pisania rzeczy w stylu: „wiem, że beznadziejne, ale może komuś się spodoba” albo „to moje pierwsze opowiadanie, więc bądźcie wyrozumiali”. W obu przypadkach sprawiasz, że czytelnik, jeszcze zanim przeczyta Twój tekst, oczekuje czegoś kiepskiego i skupia się na wadach, a nie na zaletach. Jeśli faktycznie czujesz się niedoświadczony na pisarskim polu i chcesz o tym poinformować czytelnika, to poproś o porady i uwagi, co poprawić. Domagając się taryfy ulgowej wzbudzasz w czytelnikach poczucie, że chcesz dostać same pochwały, a ponadto odbierasz sobie możliwość dowiedzenia się, nad czym powinieneś jeszcze popracować.

Gramatyka i interpunkcja

Masz licznych sojuszników w postaci programów, które podkreślają błędy (jak Word bądź jego odpowiedniki), przeglądarek, słowników. Autokorekta nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Zasady języka polskiego znajdziesz tutaj: Zasady pisowni i interpunkcji. Ogólne zasady polskiej interpunkcji podane w przystępnej formie znajdziesz tu: Proste przecinki. Jeśli czujesz, że często zdarzają Ci się błędy (zwłaszcza rażące) lub po prostu chcesz zasięgnąć czyjejś opinii na temat Twojego dzieła przed jego publikacją, warto skorzystać z usług bety (patrz: Beta reader). Postaraj się też o staranność tekstu: polskie znaki, spacje po myślnikach, brak literówek, podział na akapity itp. Przed wrzuceniem tekstu przeczytaj go, najlepiej kilka razy i na głos – to pozwoli Ci wyeliminować większość „zgrzytających” zdań. Pamiętaj, że tekst z małą lub zerową ilością błędów świadczy o szacunku, jakim darzy się czytelnika.

Beta reader

Zdrobniale „beta”. To twój najlepszy sojusznik w tworzeniu tekstu. Betą nazywamy osobę, która na naszą prośbę czyta tekst przed publikacją i pomaga go poprawić. "Beta techniczna" skupia się wyłącznie na tym, żeby tekst był zgodny z regułami języka polskiego, a "beta merytoryczna" grzebie w fabule tekstu, bohaterach i szeroko pojętej substancji artystycznej. To, jak dalece beta ingeruje w tekst, jest bardzo indywidualną sprawą. Najlepiej, żeby beta mogła obiektywnie ocenić Twój tekst (członek rodziny lub przyjaciel niekoniecznie jest najlepszą opcją), była oczytana i znała się na zasadach języka polskiego. Poszukać bety możesz w tym temacie: Beta reader poszukiwany

Treść
To, o czym piszesz, zależy od Ciebie. Ale musisz mieć świadomość, że nie wszystko przypadnie do gustu czytelnikom. Zadbaj o to, by postacie były ciekawe – nie idealne, lecz realistyczne, posiadające swoje wady i zalety, a także motywy postępowania. Jeśli Twoja bohaterka to klasyczna Mary Sue, musisz się przygotować na to, że prawdopodobnie wiele osób ją skrytykuje. Podobnie z dialogami – staraj się, by brzmiały naturalnie i nie były sztywne. Pamiętaj, że powinny być zróżnicowane - inaczej mówi profesor uniwersytecki, inaczej policjant, a inaczej stereotypowa gospodyni domowa. Warto popracować też nad opisami – to bardzo ważna część dzieła literackiego. Ich brak lub lakoniczność sprawią, że trudno będzie sobie wyobrazić daną scenę. Natomiast za długie, zbyt szczegółowe i opierające się na wyliczeniach opisy mogą nużyć. Zarzucanie czytelnika zbędnymi informacjami nie sprawi, że Twój tekst będzie atrakcyjniejszy, może za to zniechęcić. Zwróć uwagę na realia, w jakich rozgrywa się akcja Twojego dzieła i trzymaj się ich. Przykładowo, jeśli miejsce akcji to Polska, bohaterowie w większości będą Polakami i powinni mieć polskie imiona i nazwiska (chyba że sensownie wyjaśnisz, czemu tak nie jest).


Dialogi

Zapisywanie dialogów rządzi się kilkoma zasadami:

1. W języku polskim wypowiedź bohatera zapisujemy od myślnika.

2. Myślnik oddzielamy spacją od reszty wypowiedzi, nie ma od tego wyjątków.

Błędny zapis:
–A jeśli nie mam czasu na uprzejmości?–spytałem.

Poprawny zapis:
– A jeśli nie mam czasu na uprzejmości? – spytałem.

3. Jeśli opisujemy sposób mówienia bohatera, czyli we wszystkich zdaniach, w których są powiedział/rzekł/mruknął/jęknął/zawył/wyszeptał i inne tego typu określenia, kwestii bohatera nie kończymy kropką, a „didaskalia” rozpoczynamy małą literą.

Błędny zapis:
– Och. Wtedy mogę uznać to za obrazę. - Wyszeptała.

Poprawny zapis:
– Och. Wtedy mogę uznać to za obrazę – wyszeptała.

4. Jeśli na końcu kwestii jest wykrzyknik, pytajnik lub wielokropek, a po myślniku opisujemy sposób mówienia bohatera, „didaskalia” rozpoczynamy małą literą.

Błędny zapis:
– Pojedynku? – Spytałem z niedowierzaniem.
– Nie! – Wydyszał.
– To znaczy że...?- Przerwał gwałtownie.

Poprawny zapis:
– Pojedynku? – spytałem z niedowierzaniem.
– Nie! – wydyszał.
– To znaczy że...? – przerwał gwałtownie.


5. Jeśli „didaskalia” rozdzielają dwa odrębne zdania, stawiamy kropkę na końcu „didaskaliów”, a zdanie po myślniku rozpoczynamy dużą literą.

Błędny zapis:
– … dać się podziurawić kulami – wszedł mi w słowo Thomas - rany, jak bardzo pomocne to będzie dla osiągnięcia naszych wspólnych celów.

Poprawny zapis:
– … dać się podziurawić kulami – wszedł mi w słowo Thomas. - Rany, jak bardzo pomocne to będzie dla osiągnięcia naszych wspólnych celów.

6. „Didaskalia” opisujące tło dialogowe (np. zachowanie bohaterów, wygląd otoczenia) zaczynamy wielką literą. Na końcu pierwszej wypowiedzi stawiamy kropkę lub inny znak interpunkcyjny. Jeśli wprowadzamy dalszą wypowiedź po „didaskaliach”, również zaczynamy ją dużą literą.

Błędny zapis:
– No, idźże, na co czekasz? – kupiec odwrócił się do mnie, kręcąc głową z poirytowaniem - nie mam z tego nowego niewolnika najmniejszego pożytku.

Poprawny zapis:
– No, idźże, na co czekasz? – Kupiec odwrócił się do mnie, kręcąc głową z poirytowaniem. - Nie mam z tego nowego niewolnika najmniejszego pożytku.


7. „Didaskalia” można zakończyć dwukropkiem, wówczas drugie zdanie zaczynamy wielką literą.

Błędny zapis:
- Zatrzymamy się tutaj. - Zatrzymał konia i rozejrzał się, po czym dodał: - okolica wygląda na spokojną.

Poprawny zapis:
- Zatrzymamy się tutaj. - Zatrzymał konia i rozejrzał się, po czym dodał: - Okolica wygląda na spokojną.

8. „Didaskalia” mogą się pojawiać kilkakrotnie w jednej wypowiedzi. Lepiej z nimi jednak nie przesadzać, bo wypowiedź może stać się nieczytelna.

Komentarze
Co czytelnik myśli o dziele, można dowiedzieć się z komentarzy. Nie należy obrażać się za brak natychmiastowych komentarzy – forumowicze też mają życie prywatne i nie można od nich wymagać natychmiastowej opinii – lub słabe noty, jeśli są precyzyjne i uzasadnione. Na Forum możesz bronić swojego tekstu, jeśli uważasz, że część komentarza jest dla niego krzywdząca, używaj jednak przy tym argumentów merytorycznych, nie emocjonalnych.
Hyuu~!

Halfy
amator
Posty: 1
Rejestracja: 20 lip 2017, 12:28

Re: Poradnik dla wrzucających prace

Postautor: Halfy » 20 lip 2017, 12:40

Mała uwaga. Dialogów nie piszemy używając myślników, a pauz :)

Awatar użytkownika
Zwierz Hienisty
pomocnik
Posty: 709
Rejestracja: 04 gru 2010, 13:09
Lokalizacja: Chmurny Kukułczyn
Kontaktowanie:

Re: Poradnik dla wrzucających prace

Postautor: Zwierz Hienisty » 21 lip 2017, 00:32

Myślnik to ogólny rodzaj znaku. Pisze się go używając pauzy lub półpauzy.
I tak, myślnik stosuje się w dialogach.
https://sjp.pwn.pl/zasady/;629828
"…so that's why I'm trying to figure out if there is something I need to figure out and then figure that out before it's too late and all hope is lost."

Myszkomiks!


Wróć do „Regulamin”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości